Hyvinkään 5-ottelijat

Miekkailu, uinti, esteratsastus ja ammuntajuoksu

 

Laji lajilta

Nykyaikainen viisiottelu koostuu viidestä toisistaan poikkeavasta lajista. Siinä missä miekkailu ja ratsastus vaativat sekä tekniikan että taidon hallintaa, uinti ja ampumajuoksu edellyttävät fyysistä suorituskykyä. Lajien monipuolisuus tekee viisiottelusta mielenkiintoisen ja haastavan. 


Viisiottelua harrastamalla jokainen voi tehokkaasti kehittää erilaisia ominaisuuksiaan. 
 

Uinti

Uinnissa matkana on 200 metriä ja tyylinä vapaauinti. Suorituksena 5-ottelun uinti vastaa normaalia uintikilpailua. 

Uinti on kaikille sopivaa, kokonaisvaltaista sekä kestävyyttä lisäävää liikuntaa, jossa hengitys, rytmi ja kehon liikkeet lisäävät hapenottokykyä ja kohottavat kuntoa. Seuran ohjatuissa harjoituksissa panostetaan erityisesti uintitekniikkaan. 

Ratsastus

Nykyaikaisen 5-ottelun ratsastuslajina on rataesteratsastus, joka suoritetaan kentällä. Omia hevosia ei käytetä vaan ratsut arvotaan. Sääntöjen mukaan kilpailun järjestäjä hankkii mahdollisimman samantasoiset hevoset. Radan pituus on 350-400 metriä ja vaadittu nopeus 350 m/min. Radalla on 12 estettä, joista yksi kaksois- ja yksi kolmoissarja. Ottelija saa 20 minuuttia ennen kilpailusuoritustaan arvonnan määräämän hevosen verryteltäväksi. 

Turvallisuudesta huolehtiminen kuuluu jokaisen 5-ottelijan perustaitoihin. Hevosen ja ympäristön hyvinvointi ovat myös keskeisiä arvoja. 

Miekkailu

Miekkailussa aseena on sähkökalpa, joka rekisteröi osumat sähköiseen näyttölaitteeseen. Miekkailuottelun voittaja on se, joka ensimmäiseksi saa osuman vastustajaansa. 5-ottelussa jokainen kilpailija miekkailee kerran kaikkia muita ottelijoita vastaan. Yksi miekkailuottelu kestää korkeintaan yhden minuutin. 

Miekkailu on länsimainen lähitaistelulaji, jossa pyrkimyksenä on yksinkertaisesti ja suoraviivaisesti voittaa vastustaja: osua saamatta itse osumia. 

Miekkojen terät ovat notkeita ja kärki päättyy nuppiin - urheilumiekat eivät siis ole teräviä. Miekkailumaskit ovat teräsverkkoa, miekkailukäsine paksua ja pehmustettua nahkaa. Puvut on tehty vahvasta ja turvallisesta materiaalista. Varusteet tarkistetaan aina ennen kilpailuja. 

Miekkailuharjoituksissa otellaan muita miekkailijoita tai opettajaa vastaan. Treeneissä miekkaillaan usein 5 tai 15 piston otteluita tai sitten pisteet voidaan kokonaan jättää laskematta. 

Ampumajuoksu

5-ottelukilpailussa ampumajuoksun matka on 3200 metrin maastojuoksu. Ampumajuoksuun lähdetään aikaisempien osalajien pistetilanteen perusteella määräytyvällä takaa-ajolähdöllä, joten ensimmäisenä maaliin saapuva on myös kokonaiskilpailun voittaja. 

Juokseminen kehittää tehokkaasti sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja kasvattaa varsinkin alaraajojen lihaskestävyyttä. Juokseminen vaihtelevassa maastossa ei ole pelkkää mekaanista suorittamista, vaan maastojuoksu antaa aivoillekin puuhaa. Lisäksi maastossa juokseminen kehittää lihaksia monipuolisesti, ja rasitusvammojen riski pienenee, kun kuormitus jakautuu tasaisesti koko keholle. 

Ammunta suoritetaan matkan varrella seuraavasti: Heti (30m) lähdön jälkeen 5 taulua alas (samanlainen periaate kuin ampumahiihdossa), 800m juoksun jälkeen taas 5 taulua alas, ja taas 800m juoksua ja 5 taulua alas, jonka jälkeen juostaan maaliin. Yhteensä matkan varrella pudotetaan siis 15 taulua alas. Ammunnassa on tärkeää pystyä ampumaan hengästyneenä ja sykkeen ollessa korkealla ja tämän on vielä tapahduttava nopeasti. 

Ammunnan positiiviset vaikutukset: 

• Keskittymiskyvyn paraneminen 

• Pitkäjänteinen suhtautuminen tavoitteelliseen toimintaan 

• Oman kehon hyvä hallinta, tasapainon kehittyminen ja 

• Rauhoittuminen tarkkaan työskentelyyn 

Muutokset, jotka otettiin käyttöön ampumajuoksussa (CE) 1.1.2013: 

• Juoksuosuudet ammuntojen välissä 800m (ent. 1000m) 

• Kisassa ammutaan kunkin juoksu-osuuden jälkeen 5 osumaa nopealla rytmillä 10m matkalta ilmapistoolitäplään, jonka jälkeen päästään seuraavalle juoksuosuudelle 

• Jos vaadittua osumamäärää ei saada, niin juoksuosuudelle päästään vasta 50s täytyttyä 

• Jokaisen laukauksen välillä aseen tulee koskettaa pöytään 

• Ase viritetään ja jätetään pöydälle viritysvipu avoinna